The ability to dream is given to everyone of us in the world. But dreams are not there to be dreamed, but to be realized. This act of realizing a dream is accomplished through one’s strong will and accumulation of actions. If you don’t understand this, dreams will always be something that you simply fantasize about. If you put your mind to it, you can accomplish anything. ~GACKT

17 lutego 2013

Moduł Paola Bascetty - wariacje część 1

Gdy nauczę się nowego origami, nie daje mi spokoju, dopóki nie sprawdzę wszystkich innych możliwości składania nowej rzeczy, jakie mi tylko przyjdą do głowy. Tak jest z modułem Paolo Bascetty. W sieci spotkać można zdjęcia gwiazdy z 30 modułów i właściwie nic poza tym. Ja jednak spróbowałam zrobić z tego modułu wszystkie podstawowe wielościany foremne (oczywiście w formie gwiaździstej), a i parę innych brył.

Różne formy złożone z modułu Paola Bascetty :-)

Zacznę może od najbardziej popularnej gwiazdy (Bascetta Star):

Gwiazda z modułów Paola Bascetty (pastelowa),
wykonanie klasyczne (dwudziestościan gwiaździsty),
Papierki: 30 arkuszy.
Łączenie: bez kleju.

Dwudziestościan jest jednym z wielościanów foremnych.

A tu inne zdjęcie wcześniej prezentowanej gwiazdy z modułu Bascetty.

W którymś momencie zaczęłam jednak kombinować z tym modułem i zginając go na pół, zgięłam go w druga stronę i spróbowałam innego łączenia. Bryłę składałam długo, nie wiedząc, co mi z tego eksperymentu wyjdzie, ale jak się okazało, wyszło mi coś całkiem konkretnego - bryła platońska zwana "pięć ośmiościanów" (po angielsku: compound of five octahedra, second stellation of the icosahedron). niestety nie jestem w stanie powiedzieć, ile modułów użyłam do wykonania tej bryły... Może kiedyś spróbuję ją zrobić jeszcze raz ;-) to policzę.

Bryła platońska pięć ośmiościanów,
druga stellacja dwudziestościanu,
(compound of five octahedra, second stellation of the icosahedron),
Łączenie: za pomocą kleju (inaczej bryła się rozpadała),
Elementy: moduły Paolo Bascetty odwrotnie zgięte.
Pomysł mój ;-). 

 Tak wygląda wnętrze wielościanu.

A tu kilka przykładowych modułów.

Z takich większych brył, jakie zrobiłam z tego modułu, jest gwiazda o promieniach pięciobocznych będąca wielościanem foremnym (gwiaździstym) o 12 bokach w kształcie pięciokątów foremnych.

Dwunastościan foremny gwiaździsty 
z modułów Paola Bascetty (łączenie klasyczne).
Papierki: 30 arkuszy
Łączenie: bez kleju.

I może jeszcze jeden wielościan - sześcian gwiaździsty ;-) - czyli jakby kostka, do której każdej ścianki doczepiono "kolec".

Sześcian foremny gwiaździsty
(z modułów Paola Bascetty)
Papierki: 12 arkuszy
Łączenie: bez kleju

O tych drobniejszych gwiazdkach i kulkach napiszę w następnym poście, a tymczasem eksperymentuję z tym modułem dalej :-).

To już jest trochę chwilami bardziej matematyka (geometria) niż sztuka.... ;-). więc może dla niektórych być nudne, ale dla mnie jest fascynujące. Gdy poznaję rodzaje wielościanów, przyglądam się, z jakich elementów są zbudowane, to przychodzą mi nowe pomysły na origami :-).

6 komentarzy:

Witam, jeżeli piszesz jako użytkownik anonimowy -
podpisz się w treści komentarza :-) Komentarz pojawi się po zaakceptowaniu ^^

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails