The ability to dream is given to everyone of us in the world. But dreams are not there to be dreamed, but to be realized. This act of realizing a dream is accomplished through one’s strong will and accumulation of actions. If you don’t understand this, dreams will always be something that you simply fantasize about. If you put your mind to it, you can accomplish anything. ~GACKT

24 kwietnia 2012

Japońska wycinanka - monkiri (紋切り, monkirigata)

Źródło.
Papierki lubię najbardziej, więc do nich wracam. Zainteresowałam się japońską wycinanką, która zwana jest monkiri 紋切り lub monkirigata 紋切り型 (lub monkiri asobi 紋切り遊び). I właściwie już od tego momentu to, co będę na ten temat pisać, nie jest w 100 procentach pewne, ponieważ na ten temat jest bardzo mało informacji. Są oczywiście strony i blogi japońskie, ale translator z językiem japońskim niezbyt sobie radzi, a na dodatek Japończycy traktują chyba tę sztukę jako coś oczywistego. Nie tłumaczą jej, poza czasem dodaniem kilku słów, że popularna była w okresie Edo i że związana jest z tradycyjnymi herbami rodzinnymi.

Źródło.
Tak więc mamy kamon 家紋, czyli japońskie rodzinne herby. Spotkałam się z informacją, że każda rodzina japońska ma taki herb. Znak ten, bardzo często graficzny, symetryczny, nawiązujący do przyrody, często zamykany w okręgu, zdobił kimona, wachlarze, lampy itp., a także umieszcza się go na kamieniu nagrobnym. Przeczytałam również, że jednak część Japończyków zapomniała, jak wyglądają ich znaki, że jest to związane z tym, że współcześnie rzadziej noszą kimona. Ale istnieje w Japonii taki zawód, jak mistrz kamen, czyli artysta projektujący znaki rodowe. Takim mistrzem kamon jest na przykład Shoryu Hatoba, który kultywuje tę sztukę jako trzecie pokolenie w swojej rodzinie. I także wydał zestaw do wycinania monkirigata.

Źródło.
Owe monkirigata to właśnie powycinane z papieru kamon. I tu przechodzimy do tych zestawów. Wygląda na to, że w Japonii takich książeczek-wycinanek jest duży wybór, a wycięte papierowe monkirigata naklejane jest na różne przedmioty, zdobi się nimi kartki okolicznościowe, a także serwetki śniadaniowe. Wzory przeważnie są symetryczne względem jednej osi bądź środka, dlatego wycina się je z papierów złożonych na pół, na cztery, a także na pięć (w przypadku na przykład kwiatu sakury) czy sześć części.

Źródło.
Podoba mi się prostota tych wzorów, a także to, że są to wzory powtarzalne, i umieszczone na przedmiotach kojarzą mi się z wzorami na kimonach - na których czasem też powtarzany jest ten sam element. Zaciekawiło mnie też to, że na większości przedmiotów ozdobionych monkiri jest wykorzystana tylko część wzoru - a reszta, ta, która się "nie zmieściła" jest odcięta. Mi to wzornictwo kojarzy się ze spokojem, z miłym spędzaniem czasu w domu, i podoba mi się sama prostota i powtarzalność tych motywów. Ja zaczęłam od wycinania monkiri sosny :-).

18 komentarzy:

  1. Bardzo ciekawe. A wiesz może gdzie znaleźć takie książeczki-wycinanki w necie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Są na przykład tutaj, na dole: http://www007.upp.so-net.ne.jp/xpl/index.htm

      Można je kupić od razu z gotowymi wzorami, które się nakłada na kolorowe papierki i razem wycina według wzoru.
      Ja sobie sama na razie narysowałam kilka wzorów, wycięłam, i teraz nakładam je na inne papierki i według nich wycinam. Szukałam formularzy do wydrukowania, ale za bardzo nie ma. Raczej pozostaje rysowanie według tego, co się widzi, lub próba powiększania tych małych obrazków. Jeśli tylko coś znajdę, to będę dawać linki.

      Usuń
    2. Tu masz na przykład wzór na cztery gwiazdki:
      http://www007.upp.so-net.ne.jp/xpl/index.htm

      A tu zestaw do wycinania kwiatów: http://www007.upp.so-net.ne.jp/xpl/index.htm

      Usuń
    3. Są po prostu wspaniałe... Strasznie podobają mi się motyle i wzory na kubeczki (ceramikę)
      Link do Amazonu http://www.amazon.co.jp/gp/switch-language/product/B002RAO64C/ref=dp_change_lang?ie=UTF8&language=en_JP

      Usuń
    4. Ealin, dzięki za link :-D

      Usuń
  2. Bardzo mnie to zaciekawiło.Szkoda,że niektóre profesje ,albo poszły w zapomnienie,albo już mało kto wybiera dany zawód.Chciałabym dostać coś takiego.Elegancja mieści się w prostocie.
    Madzia**

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Madzia, jest to na tyle proste, że łatwo zrobić takie monkiri samemu i ozdobić sobie mieszkanie :-) A jakbyś chciała, żeby ktoś Ci zaprojektował Twoje własne kamon, to 50 000 yenów ;-))

      Usuń
    2. Ich waluta jak i koreańska mnie rozbraja:)Ktoś sb może pomyśleć ,że takie to drogie jest! :)Musze spróbować już od taka dawna niczego nie robiła,że aż się prosi.Szukam informacji jakichkolwiek o Johnie i nie mogę znaleźć,kompletnie nic jak ta głupia szukam w necie.
      Madzia**

      Usuń
    3. A Twoim zdaniem 50 tysięcy jenów to mało?... Mnie 7000 przerasta...

      Usuń
    4. Na ich walucie to ja się kompletnie nie znam.Przeraża mnie(chowa się).
      Madzia**

      Usuń
  3. Mnie też zaciekawiło. Lubię proste wzory. ;)
    Tą sosnę robisz własnoręcznie czy znalazłaś gdzieś taką książkę ze wzorami? Mam nadzieję, że dodasz później zdjęcia ;)
    Ana ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zrobię zdjęcia i wstawię na bloga razem ze wzorem, jak wyciąć, o ile mi się uda taki przygotować :-) Bo ja sobie po prostu ręcznie narysowałam wzór, wycięłam szablon i teraz według tego wycinam :-)

      Usuń
    2. Tutaj jest przykład dwóch wzorów do wycięcia. :-) Pojedyncza można znaleźć na różnych stronach.
      http://www007.upp.so-net.ne.jp/xpl/index.htm

      Usuń
  4. Wycinanki zawsze są fajne. Z tych co pokazałaś, mnie najbardziej podobają się wszelkie rozety :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, ja też lubię rozety, ale jak zobaczyłam te wzory wycinane względem tylko jednej osi, to mnie jakoś urzekły :-)

      Usuń
  5. Lampioniki są cudne! *.* Mooooże kiedyś spróbuję.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jak spróbujesz, to się pochwal :-) Ja się rozglądam po mieszkaniu, co poozdabiać :-).

      Usuń
  6. W sumie zastanawiam się czy masz jeszcze jakieś wolne miejsce w domu,żeby poozdabiać.
    Madzia**

    OdpowiedzUsuń

Witam, jeżeli piszesz jako użytkownik anonimowy -
podpisz się w treści komentarza :-) Komentarz pojawi się po zaakceptowaniu ^^

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails