The ability to dream is given to everyone of us in the world. But dreams are not there to be dreamed, but to be realized. This act of realizing a dream is accomplished through one’s strong will and accumulation of actions. If you don’t understand this, dreams will always be something that you simply fantasize about. If you put your mind to it, you can accomplish anything. ~GACKT

29 października 2011

Samhain - koniec lata

Kończy się lato - w moim przekonaniu właśnie teraz. Kilka najbliższych dni jest czasem zmiany pory roku na zimną porę roku, która dla mnie jest czasem ciemna i zimna, gasnącego słońca, snu zimowego i czekania na wiosnę. Według wierzeń celtyckich te kilka dni na przełomie jasnej i ciemnej pory roku to czas, gdy dusze zmarłych schodzą między żywych, błąkają się, szukają ukojenia, albo miejsca wśród żywych - Celtowie, a później Irlandczycy, w te dni odstraszali duchy na różny sposób. Zwyczaje te dały początek świętowaniu Halloween. U nas, wśród Słowian, jak wszyscy wiedzą - odprawiano w tym czasie dziady, i również duchy schodziły pomiędzy żywych. Dziś wspominamy umarłych - naszych przodków, a także świętych chrześcijańskich - w tych samych dniach, co nie dziwi, biorąc pod uwagę, jak wiele świąt chrześcijańskich pokrywa się z datami dawnych świąt przedchrześcijańskiej Europy.

Piszę o rzeczach oczywistych, ale po prostu sobie o nich rozmyślam, jak co roku o tej porze. To dla mnie czas, by przygotować się do spokojniejszego i wolniejszego życia w czasie zimniejszych i ciemniejszych miesięcy. Dziś w nocy dodatkowo przestawiamy zegary - z 3.00 na 2.00, co mnie akurat bardzo cieszy, bo moje niedopasowanie dobowe zmniejszy się chociaż o jedną godzinę.

Próbowałam znaleźć, czy w Japonii w tym czasie jest obchodzone podobne święto zmarłych i okazało się, że jest podobne święto w buddyzmie japońskim - Bon - obchodzone w miesiącach letnich - wydaje się, że założenia ma podobne - zmarli wracają na ziemię, odbywają się więc festiwale i tańce, a lampiony mają im pokazać drogę powrotną do zaświatów. Podobnie w Chinach w 14. lub 15. noc siódmego miesiąca księżycowego roku obchodzone jest Święto Duchów (wypada w sierpniu), wtedy właśnie ludzie składają ludziom wizyty, i wystawia się dla nich jedzenie, by je "nakarmić".

W pierwszych dniach listopada w Japonii jest święto Bunka no hi - czyli kultury, nauki i sztuki, a w połowie listopada święto dzieci w wieku 3, 5 i 7 lat. Wygląda na to, że koniec lata i zbliżająca się zima, "gasnące słońce", nie robią na Azjatach takiego wrażenia i nie wywołują lęku, jaki odczuwali lub nadal odczuwają Europejczycy. Na razie niewiele wiem na ten temat, ale wygląda na to, że Japończycy nie mają w swojej kulturze mitu podobnego do opowieści o porywanej jesienią Persefonie, chociaż wydaje mi się niemożliwe, by nie mieli w shinto jakiegoś mitu wegetacyjnego (muszę poszukać!). Może ta różnica wynika z tego, że dawny kalendarz japoński związany był bardziej z fazami księżyca, a nie cyklem słonecznym?... (tak, poczytam o tym).

Ale właśnie dzisiaj GACKT zamieścił na blogu zdjęcie, jak siedzi przed czyimś grobem (nie wiem, czyim, może Ogaty Kena?, ale nie pasują mi te wyryte kanji) w Osace. Może to zupełny przypadek, a może on w jakiś sposób "obchodzi" to nasze europejskie święto? Cieszę się, że on kończy właśnie trasę koncertową, że włosy ma ciemniejsze ;-), że zaczął się odzywać (również na twitterze, po ponad miesięcznej przerwie). Czekam na nowe płyty, piosenki, a przede wszystkim na zakończenie projektu YFC. Czekam na jego nowe, spokojniejsze, solowe projekty.

A poza tym odwiedziłam własną piwnicę - ale nie, nie schowam się tam na całą zimę jak Persefona! ;-) Część rzeczy w mieszkania przeniosę tam, by zrobić miejsce w drugim pokoju.
Życzę wszystkim pełnych zadumy i spokoju dni zmiany pory roku, i niech Was żadne duchy nie niepokoją :-).

A słucham sobie między innymi tego 陰陽座(Onmyouza) 挽歌(Banka), i jak to brzmi, prawie jak jakaś polska piosenka...

9 komentarzy:

  1. Chrześcijańskie święta specjalnie nakładano na pogańskie, żeby ludności łatwiej było się do nich przekonać.

    Jestem pewna, że czytałam o Obonie w którymś z moich folderów, ale nie potrafię tego znaleźć.
    W Japonii jest jeszcze Ueno Tenjin Festiwal. Przez miasto paraduje procesja demonów [oni], która ma odgonić choroby i nieszczęścia. Chyba odbywa się tylko w jednej prefekturze [Mie].

    To jest grób Ogaty Kena. Ja bym raczej obstawiała, że był w pobliżu i wykorzystał nadarzającą się okazję.

    Początek tej piosenki jest znajomy. Jestem pewna, że coś podobnego już słyszałam, ale nie mam pojęcia gdzie :/

    OdpowiedzUsuń
  2. Właśnie zauważyłam,że włosy ma ciemniejsze.Cóż tak było z świętami .Podobnie było z budowanie chrześcijańskich świątyń.Ech to święto czytałam kiedyś,że Japończykom bardzo się to nasze święto podoba.Nie mu jak u nas,że jest wolne idzie się zapalić świeczkę, pomodlić,podumać. Ale to jest miłe,ze na jakiś czas się zatrzymać,pomyśleć.Zawsze chodzę pod wieczór kiedy się ściemnia cmentarz wygląda wtedy przepięknie:)Madzia**

    OdpowiedzUsuń
  3. Ech, śniło mi się, że rozmawiałam z Gackto... (=^.^=). Om mnie uczył japońskiego, a ja go polskiego.

    OdpowiedzUsuń
  4. Haha i to niby ja ma schizy?No nie rozwaliłaś mnie.Madzi**

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo lubięczas zimowy, w lecie najlepiej śpi mi się od 9, a dzięki przestawieniu zegarków zimą wstaje już o 8 ;-)

    Śpij i śnij!

    OdpowiedzUsuń
  6. A dziś śnił mi się Kamijo w swoim stroju koncertowym, który dla zabawy ślizgał się na ślizgawce :-) Sny to fajny wynalazek ;-))

    OdpowiedzUsuń
  7. Dzięki Bogu,że za sny nie wsadzają do kicia,bo chyba nie wyszłabyś nigdy:)Miriel SZACUN!Jak Ci się coś ciekawego przyśni to napisz.Mi się dzisiaj śniło,że moja mam powiedziała mi,że mój brat nie jest rodzony tylko adoptowany:)Madzia**

    OdpowiedzUsuń
  8. No tak, dziś mi się śnił Gackto, ale więcej nie napiszę (=^^=). Ostatnio śnią mi się prawie codziennie Japończycy... A właściwie na zmianę Gackto i Kamijo ;-)

    OdpowiedzUsuń
  9. Tak jest jak o nich często myślisz.Madzia**

    OdpowiedzUsuń

Witam, jeżeli piszesz jako użytkownik anonimowy -
podpisz się w treści komentarza :-) Komentarz pojawi się po zaakceptowaniu ^^

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails