The ability to dream is given to everyone of us in the world. But dreams are not there to be dreamed, but to be realized. This act of realizing a dream is accomplished through one’s strong will and accumulation of actions. If you don’t understand this, dreams will always be something that you simply fantasize about. If you put your mind to it, you can accomplish anything. ~GACKT

5 lutego 2011

Song Zuying i Zhang Yan - Córka Księżyca

Słucham również chińskiej muzyki. Tak się złożyło, że miłośnikiem chińskiej muzyki okazał się mój kolega z pracy (takie "zbiegi okoliczności" mnie zadziwiają), więc przesłuchuję pożyczone od niego płyty chińskich piosenkarek. Trafiłam najpierw na Annę, której głos mi się bardzo spodobał, ale nie mam jak podzielić z Wami ta muzyką, gdyż tej pani nigdzie w internecie nie znalazłam. Słucham jej utworów z "The Symphony Singing Concert in Beijing".

Song Zuying.

W czteropłytowym zestawie znajduje się też album Song Zuying - 宋祖英, jednej z najsłynniejszych chińskich piosenkarek. Song Zuying zrobiła oszałamiającą karierę, śpiewała między innymi z Placido Domingo (tutaj można obejrzeć video; Song Zuying występuje w stroju etnicznej grupy, z której pochodzi - Hmong). Nie zachwyca mnie głos tej pani, brzmi dla mnie jak przeciągły koci miałk - lecz myślę, że wynika on z określonego sposobu śpiewania. Spotkałam się w sieci z plotkami, że pani ta związana jest/była romansem z byłym przywódcą Chin - Jiangiem Zeminem. Wiele jej utworów ma charakter propagandowy, opisuje sukcesy rozwijającego się przemysłowo państwa, jednocześnie ma cechy radosnej ludowości. W jednej ze swoich piosenek "Jest coraz lepiej" Song Zuiying śpiewa (fragment piosenki w tł. Konrada Godlewskiego ze strony Papierowy Tygrys):
Mieszkania są większe, a telefony – mniejsze
Odczucia coraz lepsze
Wakacje są dłuższe, a płace – wyższe
Praca jest coraz lepsza
Towary są doskonalsze, a ceny niższe
Samopoczucie coraz lepsze
Niebo bardziej niebieskie, woda bardziej błękitna
Środowisko coraz lepsze
Ach, jest coraz lepiej, jest coraz lepiej
Mając perspektywy, ludzie mogą piąć się w górę
Chcesz coś osiągnąć, to się staraj
Jest coraz lepiej
Chciałoby się powiedzieć, ach, żeby to u nas tak było... To znaczy, żeby było tak naprawdę... Ale ciekawie jest zobaczyć, jak na przykład wygląda takie propaństwowe video chińskie - dla mnie, osoby nieznającej sytuacji politycznej Chin, jest zadziwiające, ile elementów i symboliki komunistycznego ZSRR przetrwało trochę dalej na Wschód. To, co dla nas jest już folklorem i oldschoolem, tam wciąż jest aktualne i niesie określone treści - jak na przykład Sierp i Młot:



I nawet podoba mi się ta piosenka ;-) Tacy szczęśliwi ludzie i takie piękne Chiny, że aż zachciało mi się tam pojechać, by zobaczyć, czy to prawda ;-) Ale mówiąc szczerze, rzeczywiście bym odwiedziła Chiny. I myślę, że to bardzo ciekawy kraj i bardzo interesujący ze względu na etniczną różnorodność. No i jeśli pokazują się na zewnątrz - robią to z rozmachem. Ale żeby nie było, że wytykam tutaj panią Song Zuying za "romans z państwem", absolutnie nie. Odnoszę wrażenie, że wszystkie (oficjalne) występny, teledyski i piosenki chińskich piosenkarek są zaangażowane państwowo i są częścią państwowej propagandy Chin. Występ Song Zuying wśród powiewających czerwonych flag i tancerek w różowo-złotych strojach na fioletowej scenie (aż mnie nawet razi ilość tego złoto-różu...) można obejrzeć tutaj :-)

 Zhang Yan. I bardzo mi się podoba ta sukienka ( ♥.♥ )
I mam słabość do zdjęć z wachlarzami...

Kolejną panią, na która się natknęłam przy okazji oglądania chińskich występów, jest Zhang Yan - 张燕. Spodobał mi się jej delikatny śpiew w utworze "徽州女" i jej... latanie na księżycu :-). Oto bardzo ładny występ Zhang Yan w baśniowej księżycowej scenerii:



Zhang Yan - również księżycową - można podziwiać również w utworze "Moon Daughter" - tutaj. Wygląda na to, że owo "miauczenie" nie jest związane z głosem naturalnym piosenkarki, ale wynika ze sposobu śpiewania - właśnie tradycyjnego. Słuchając piosenek Zhang Yan natrafiłam na takie śpiewane w sposób naturalny i w sposób folkowy. Wolę te śpiewane w sposób naturalny, na przykład jak tutaj:

5 komentarzy:

  1. Ja! Ja! Ja! Z chińskich utworków polecam wujaszka Ciu Jiana <3 Ojca chińskiego rocka *sparkle* http://www.youtube.com/watch?v=XHwfCf2spTk&feature=related :P

    OdpowiedzUsuń
  2. Zhang Yan ma piękny głos jak nie śpiewa etnicznie, a mi podoba się jej sukienka z ostatniej piosenki, którą tu zamieściłaś :)Miriel powiem Ci, że razi mnie trochę ta propaganda... smutno mi, że nie jest tam wcale tak cudownie i kolorowo jak pokazują w tych piosenkach (a może artykuły i ksiazki, zbyt mocno ukazują ustrój Chin w ciemnym świetle?, może ludziom jest tam dobrze z młotem i sierpem? Albo po prostu nie mają dość siły i odwagi aby zwalczyć ten ustrój? Nie wiem i nie chce wnikać, choć interesuje mnie to, żeby ludzie w innych krajach byli szczęśliwi i nie musieli się bać żyjąc w warunkach rygoru...

    OdpowiedzUsuń
  3. A co do Ciu Jiana, (nie wiem czemu) skojarzył mi się z Bryanem Adamsem i piosenką Everything I do (bardziej z refrenem) ;) zabij nie wiem czemu, chyba z powodu tego głosu...

    OdpowiedzUsuń
  4. Yae-san, zajrzałam pod ten podany przez Ciebie link, ale jakoś mnie to nie ujęło... Chyba to takie za surowe dla mnie ;-)
    Pozdrawiam serdecznie :-)

    OdpowiedzUsuń
  5. Nathalienn, nie wiem, czy w ogóle można coś powiedzieć o tych politycznych kwestiach, nie znając tematu bliżej. Tym się raczej zajmują specjaliści, nam zostaje patrzenie z zewnątrz. Ta propaganda jest też częścią kultury i jako na taką, można na nią spojrzeć z takim samych zainteresowaniem, jak na inne elementy kultury chińskiej.

    OdpowiedzUsuń

Witam, jeżeli piszesz jako użytkownik anonimowy -
podpisz się w treści komentarza :-) Komentarz pojawi się po zaakceptowaniu ^^

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails