The ability to dream is given to everyone of us in the world. But dreams are not there to be dreamed, but to be realized. This act of realizing a dream is accomplished through one’s strong will and accumulation of actions. If you don’t understand this, dreams will always be something that you simply fantasize about. If you put your mind to it, you can accomplish anything. ~GACKT

7 maja 2010

Neandertalska krew

Jak podaje blog "Archeowieści" w żyłach współczesnych ludzi płynie jednak trochę krwi neandertalczyków. Nie ukrywam, że bardzo mnie to cieszy :-) Odkąd dawno dawno temu dowiedziałam się o tym ludzkim gatunku, z miejsca go polubiłam, i na podstawie tego, co udało mi się o nim przeczytać, wyrobiłam sobie o nim o wiele lepsze zdanie niż o gatunku Homo sapiens. Neandertalczycy żyli sobie spokojnie przez sto tysięcy lat (pojawili się około 130 tysięcy lat temu, i mówi się, że wyginęli około 30 tysięcy lat temu), posługując się prostymi narzędziami, urządzając pochówki swoim zmarłym, tworząc rysunki na ścianach jaskiń, rozpalali ogień, wytwarzali ubrania i biżuterię, lecz nie tworzyli cywilizacji, nie zmieniali niczego wokół siebie. A drugi gatunek, który wyszedł później z Afryki, zwany Homo sapiens, szybko się rozwijał, okazał się bardzo ekspansywny, opanował szybko pozostałe kontynenty, i w ciągu 20 tysięcy lat rozwinął swoją cywilizację i kulturę.

Nie, nie chodzi mi o krytykowanie Homo sapiens, nie zrozumcie mnie źle ;-) ale zawsze zastanawiałam się nad tym, co pcha nasz gatunek do rozwijania się, poszukiwania nowych rzeczy, tworzenia sztuki, wynajdowania nowych rzeczy i generalnie do poszukiwania nieodkrytego. No i doszłam do wniosku, że motorem tych działań od tysiącleci jest odczuwany podświadomie BRAK. Nie wiadomo, czego nam brakuje, ale tego wciąż szukamy, od tysiącleci. A neandertalczyk niczego nie szukał, żył sobie niezmiennie przez 100 tysięcy lat, i wygląda na to, że niczego mu nie brakowało ;-) Jest to dla mnie fascynujące.

Niewykluczone jednak, że mój obraz neandertalczyków jest wizją o tyle romantyczną, co błędną, i pewnie jeszcze naukowcy niejednym mnie zaskoczą. Na dodatek sama widzę pewne błędne założenia mojej teorii, i fakty, które jej przeczą (np. to, że w samej kołysce, z której wyszli Homo sapiens do niedawna przecież też ten gatunek żył sobie "spokojnie" niewiele wokół siebie zmieniając, też przecież przez całe tysiąclecia, i wiem też, że nie zawsze to, co "pierwotne" jest takie "niewinne", a tylko często ma mniejsze możliwości i tyle). Na razie jednak ucieszyłam się bardzo, że nie wszyscy neandertalczycy wymarli :-) Uff...

A jeszcze jedna ważna sprawa: niektórzy neandertalczycy byli rudzi! ;-)

Do poczytania: "Gazeta Wyborcza" - "Mamy w sobie neandertalczyka"

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Witam, jeżeli piszesz jako użytkownik anonimowy -
podpisz się w treści komentarza :-) Komentarz pojawi się po zaakceptowaniu ^^

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Archiwum: